Din träning blir aldrig bättre än din återhämtning

Många utav oss tänker automatiskt på vila när vi diskuterar återhämtning. Fast återhämtning handlar inte om vila utan snarare återuppbyggnad. 

Enkelt beskrivet är att får din kropp inte ordentlig återhämtning så byggs inte dina muskler upp.

Återhämtning kan summeras med kost, sömn och vila, där kosten är oerhörd viktig.

Redan inom 30 minuter efter träning behöver du fylla på med proteiner och kolhydrater. Skälet är att muskler behövs för att förbränna fett.

Kolhydrater behövs för att hantera blodsockernivån, som under träning sjunker. När kroppen behöver hantera detta själv, så börjar den bryta ner muskler (protein), för att få kolhydrater.

Hur protein och kolhydrater (Kosten) påverkar vår träning tillsamman med vila och sömn, kommer jag skriva mer om längre fram.

Ett tips att balansera allt detta är att dela upp din träningsvecka på olika muskelgrupper – då kan du både träna och vila effektivt.

Må bäst

// Jancan001, Jannica Wahlund, http://www.jancanab.com

Författare: jancan001

Med nyfikenhet på livet och intresse för hälsa, träning och livsstil, så är min passion att se personer utvecklas och nå sina mål. Att stötta grupper och utveckla team i samma anda och takt som övergripande organisation eller andra externa faktorer inom samhället, är mitt driv. Framgång leder till framgång, precis som välmående leder till lust.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s