Varför min Bucket List står mig nära

Idag fick jag påminna mig om värdet av att följa mina drömmar och få uppleva mina uppsatta mål. För mig så innebär ”Bucket List” att jag från gång till annan skriver upp något som jag tänker ”det vore roligt att uppleva/känna…”. Litet som stort står skrivet, för att inte tappas bort eller förminskas av rädsla.

cofMin Bucket List kom till 2010, då jag behövde stöd i tankar och känslor som tog mycket tid och kraft av mig just då.

Har under den senaste tiden haft mycket i huvudet och upplevt lite av stress av att inte missa något. Du har själv säkert upplevt känslan av att den enda platsen för de saker som behöver hanteras, är överst i den hög som redan finns på ”skrivbordet”. Min ”hög på skrivbordet” brukar vara relativt hög vid denna tid på året, det är mycket som händer och mycket som ska hända helt enkelt.

När jag läste, och tog upp en tråd, på FB där en nyfunnen vän som just idag genomfört en av sina punkter på sin Bucket List. Så blev jag motiverad till att ta upp träningen till en högre nivå, än vad den under senaste tid befunnit sig på. Jag insåg även att en av den punkter som faktiskt står på min Bucket List, ligger närmare än vad jag tror. Det handlar mest om att arbeta idogt mot målet och genomföra den insats som behövs för att uppnå detsamma.

Det jag insåg i samma tanke är att allt det jag saknat under den senaste perioden, står skrivet på min Bucket List. Att våga drömma inspirerar mig – Att våga sätta ett mål motiverar mig – Att våga lita på mig själv gör mig stark och jag mår så mycket bättre, allt detta kommer genom att jag följer mina drömmar och mål.

Tack @mallottanpt för din inspiration – tack för peppen. Och grattis till din prestation. Jag ska banne mig – jag också….

//Jancan001, Jannica Wahlund, @jancan001 #jancanab

 

 

Rörelseträning i grunden bygger styrka och kondition

Vid dagens gruppträning stärktes insikten och förståelsen hos mig för vad värdet av bra rörlighetsträning i grunden, verkligen är. Detta blev tydligt när jag såg resultatet av den regelbundna 10 veckors gruppträning, som genomförts under våren i Tyresö.

I en grupp med flera individer betyder det att ingången till träning är olika – men när vi alla tränar utifrån våra egna förutsättningar, så skapas inte hinder i vår individuella utveckling.

I träningsgruppen finns en sammansättning av personer som trotts sina fysiskt olika förutsättningar stöttar, peppar och hjälper varandra genom de olika passen. Det skapas glädje och motivation till inspiration för fortsatt träning.

Vid dagens träning som även innehöll ett träningstest, fick vi ett tydligt besked på utveckling hos samtliga. En persons utveckling pekade tydligt på värdet av vad bra rörlighet ger kroppen, i form av styrka och kondition. Personen ifråga har kämpat (utan att ge upp) med sin rörlighet samtidigt som ökad belastning och pulsträning därtill, har funnits med i träningens upplägg under 10 veckor.

I dag sågs utvecklingen i såväl ork och styrka samt i höftensrörlighet under löpning. En sådan tydlig förbättringar gör att man blir alldeles varm av lycka, som instruktör.

Som svar på fråga till personen efteråt, hur hen upplevde det, så blev kommentaren; ”Ja det känns bra, och det måste väl betyda att jag kommer kunna fortsätta utveckla styrka och kondition, för med bra rörlighet i grunden så kommer väl styrka och kondition?”

Så riktigt och så sant! Missar/Undviker vi att träna rörlighet, så begränsar vi  vår styrke- och konditionsutveckling. Vi ökar istället skaderiskerna i nutid och framtid.

Slarva inte med rörligheten och styrka om du vill förbättra din kondition och uthållighet. Det gäller oavsett prestation och idrott!

//jancan001, Jannica Wahlund, jannica@jancanab.com

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: