Sista juli – nu är det skärpning som gäller

Sista juli och jag måste erkänna att jag är fast. Fast i att ständigt känna ett sug (ibland hunger) trotts att jag nyligen har ätit. Varför det är så, kan jag enkelt förklara. Sommarens rutiner med oregelbundna vanor i form av sömn, kost och träning, sätter helt enkelt spår i kroppen. Dags för att förbereda kroppen till höstens vardagsrutiner.

Vad göra?

Om du känner dig hungrig lite då och då under dagen, behöver justering av kost och planering av kost ske mot hungerkänslorna. Se till att planera mat och måltider (inkl mellanmål) några dagar i förväg och testa vad kroppen svarar bäst på. Planera maten utifrån hur din dag ser ut och se till att hålla dig till planen.

Frukost – viktigt att äta en stadig frukost varje dag.

Lunch – inte senare än 4 timmar efter frukosten

Middag – 4-5 timmar efter lunch

Mellanmål exempelvis en frukt, en yoghurt eller motsvarande fungerar bäst mellan lunch och middag samt som ett kvällsmål efter middag. Ersätt bullen till kaffet med ett äpple eller varför inte en hårdknäckebrödsmacka med tomat?

Tänk på att din hunger styrs utifrån ditt behov av näring utifrån daglig fysisk aktivitet. Därför bör hänsyns tas till ev träningsplanering.

Nu kör vi hösten 2017!

//JanCan001, Jannica Wahlund, @jancanab.com

Läs även Näring och Kost

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: