En repa i lacken behöver inte alltid bli kostsam

För ett par månader sedan fick jag en repa i lacken. Det krävdes 2 ingrepp för att hantera skadan och se till att repan inte skulle orsaka större problem än vad som sågs från början. En ganska skön känsla när situationen visade sig inte heller behöva bli mer kostsam än vad den faktiskt blev.

Nej – det är inte bilen jag pratar om, det är min egna kropp. Min kropp som precis för de allra flesta människor föddes med funktion. Att vi under livet utsätter våra kroppar för olika påfrestningar inverkar givetvis i hur väl våra kroppar fungerar längre fram i livet. Att våra kroppar ser olika ut, betyder enbart att de kan fungera olika – fast fortfarande har funktionalitet.

vardagsmotionVåra kroppar är utvecklade för att kunna gå, springa, hoppa, krypa, sitta, slå kullerbyttor osv. Och det är med full respekt jag vill säga att vi alla har inte fötts med all funktionalitet, och det påverkar givetvis varje persons enskilda vardag.

Genom att vi regelbundet utför och tränar rörelser så stärker vi våra kroppar och förbättrar vår funktionalitet rent praktiskt. Det tragikomiska är att vi som barn tycker det är roligt med rörelse och att vi testar vår kroppsliga funktion dagligen genom att springa, leka kull osv, medans vi som vuxna inte genomför det med samma entusiasm. Troligen för att vi upplever det jobbigt och stökigt eftersom vår funktionalitet har gått ner genom att vi inte rör på oss i vår vardag likt ett barn gör.

Vi behöver av ovan nämnd orsak, rörelse och träning i vår vardag för att må bra och ha ett fungerande livsmönster.

Frågan jag ställde mig vid upptäckten av ”repan” var; ”Ska en repa i lacken få förstöra mitt välmående längre fram i livet?”

Att träna ger effekt

Ett vanligt skäl till att ifrågasätta träning, är upplevelsen av saknad effekt (resultat).

Och om vi leker med tanken att som motionär tränar vi 4-5 timmar i veckan och ställer det i förhållande till antalet vakna timmar i veckan är 112, så är inte 4-5 timmar mycket. Så vilken effekt är det vi önskar med vår träning?

Kroppen behöver regelbunden rörelse och träning för att fungera. Träning är bäst i alla lägen, fast därefter kommer givetvis andra faktorer som påverkar vår funktionalitet; rörelse, sömn (som är bort räknat i tidsexemplet ovan), mat och dryck. Genom att regelbundet träna får vi en kropp att trivas med och genom strukturerad träning får kroppen utmanas för att bli rörligare, uthålligare, starkare och ökad kondition.

Tron på att försvagade muskler till följd av övervikt, värk och sjukdomar, beror ålder, graviditet eller andra orsaker som inte går att påverka, är fortfarande stark. Och visst finns det orsaker bakom övervikt som är relaterade sjukdomar, men den allra vanligaste orsaken till övervikt är inaktivitet, överkonsumtion av felaktig mat samt dålig sömn och stress.

Inställning, attityd och viljan till att påverka vårt välmående är fortfarande fullt ut det vi behöver för att hantera vår livssituation och stärka vårt välmående i vardagen.

Hade min inställning till rörelse och träning varit annorlunda än den jag har i förhållande till min livsstil, så kan min ”repa i lacken” blivit mer kostsam än vad den faktiskt blev. Det som är med träning är att det alltid har effekt. Vi förbättrar vår kropps fulla funktion och vi klarar av att hantera situationer som påverkar vår hälsa, genom att vi har god kondition. Om detta inte är skäl nog för att träna, så kan vi lägga till faktorer som ork, koncentration och livsglädje.

Skapa ditt egna perspektiv genom att se till din livsstil

Ett bra sätt att skapa perspektiv för din träning är att sätta mål för din livsstil. Hur vill du uppleva ditt liv som pensionär – är en fråga att ställa sig.

Tränar vi regelbundet och tar hand om vår kropp, ökar våra möjligheter till ett rörligt liv som pensionär.

Ditt första steg – se till dig själv

Ett första steg i förändringen är att förstå sin situation. Det kan ibland krävas ett uppvaknande för att komma till insikt, men det mest i livet går faktiskt att förändra, om viljan finns.

Kom ihåg att kan andra så kan du – fast undvik att jämföra dig med eliten. Elitidrottare har andra förutsättningar än motionärer och det kräver helt andra anpassningar i form av träningsformer, upplägg, planering/periodisering etc. Jmf i träning mellan elitidrottare och motionär kommer jag skriva mer om när den undersökning som just nu ligger öppen (sept 2017), är sammanställd och klar.

Det viktigaste steget för att komma igång med regelbunden träning är att bestämma sig för att det är viktigt – nästa steg är att köra igång.

Oavsett om du är överviktig, otränad eller har en repa i lacken – så kan du aktivt påverka din framtid. Se till att du gör din framtid till det du vill ha utav den och se till att skapa dig en livsstil som gör dig rörligare, uthålligare, starkare och med bra kondition.

Är du intresserad av att delta i underökning inom träning och livsstil så är den öppen september ut. Du når den genom att klicka i länken nedan

Länk till Undersökning inom Träning och Livsstil

 

//JanCan001, Jannica Wahlund, @jancanab.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: