Den bästa tiden att ta tag i vardagen är nu – inte sen.  

Det jag skulle ha börjat med för länge sedan, men inte gjort, behöver jag nu ta tag i ordentligt. Ju längre fram mot vår och sommar det bär ju närmare är jag den dröm jag har haft länge – Jag ska spring 21.1 KM under 2 timmar. Nu ska inte dagens text inte handla om mitt 2 timmars mål, utan om att ta tag i vardagsrutinerna.

Det bästa med jul- och nyårshelgerna är möjligheten till att vila och återhämta sig samt umgås med familj och vänner. Det näst bästa är all mat, paket och filmtittande. Den bästa tiden att vrida dygnsrytmen var under jul och nyårshelgerna. Den bästa tiden att vrida tillbaka dygnet och hitta rutinerna är nu. 

Det finns liksom inga genvägar – vi behöver alla ta beslutet för att ställa klockan på morgonen, förbereda morgondagens arbetsdag samt annat. Så varför då inte passa på och planera in träning som en regelbunden tid i kalendern.

Jag tror att ni fattar. Men jag vill ändå ge er lite inspiration att ta tag i saker som skulle kunna få er att må lite, lite bättre.

Om ni nu slarvat de senaste åren – vad exakt skulle ni kunna göra åt det nu? Inget, helt rätt. Ni kan inte ha det ogjort. Släpp det! Ni missade något under dessa år men försök backa bandet och se hur det går. Lägg istället fokus på det du kan påverka.

Jag tänker utifrån ett mål och lägger utifrån det upp en plan att förhålla mig till. Allt däremellan tänker jag ”Här och Nu”! Det ska vara motiverande, roligt och utmanande. Med fokus på nuet och med förhoppning om att just detta tillfälle är det bästa, så kan jag fokusera på att få ut det mesta utan att koppla ihop det med stress och tankar på det långsiktiga målet.

”Det finns en anledning till att framrutan är större än backspegeln” Den anledningen är att ni ska ha koll bakåt. Ni ska ha koll på vad som hänt er men framförallt vad ni har lärt er av tidigare resa. Sen är det vitigt att titta och sikta framåt! Ni tänker väl inte göra samma misstag igen! För då har ni ju lärt er något, något av stor vikt.

En viktig poäng är att man kan inte misslyckas. Det är en känsla och det är er egen. Man kan göra ett misstag. Av dessa lär vi oss. Du kan inte förlora den här matchen. Antingen vinner du eller så lär du. Det är nu upp till dig hur du ser på din vilja att tag i rutinerna och förändra det du vill få en förändring kring.

Lycka till – din resa börjar här och nu!

// JanCan001, Jannica Wahlund 

Nytt år med nya möjligheter – nya övningar varje månad

Det är lätt att på årets första dag ta sig ann ett löfte som avlagts i hopp om att det ska leda till något bättre. Ofta är löftena inte orimliga i sig, avsaknade av det personliga syftet med löftena är oftast det som gör att vi har svårt att klara av att hålla dom.

Jag behöver hitta tillbaka till min rutin kring träning och fångade därför en tanke att skapa en daglig aktivitet som kan utvecklas med tiden och samtidigt kännas kul och stimulerande. Det bör även vara lätt att hålla fast vid, för att skapa vanan.

Mitt löfte: Rutin som bygger på dagliga övningar som är enkla, kan utvecklas och förändras under året.

Varje månad sätts 3  dagliga övningar som kan genomföras enkelt i hemma miljö och ger mig möjlighet att koppla ihop med annan form av aktivitet.

Hänger du på – lämna gärna en kommentar så kan vi enklare peppa varandra tillsammans!

//JanCan001, Jannica Wahlund

JANUARI

10 st situps + 10 st armhävningar + 10 st Rygglyft

Syfte är att skapa daglig vana samt stärka de svagaste länkarna i min kropp.

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: