Oavsett vad man gör så bör man känna glädjen i det man gör, det gäller framförallt vid all sorts träning. Om man inte tror på det man gör och ser någon slags glädje i det så blir det både plågsamt och svårare att få riktigt bra resultat.

Foto; Liza Simonsson

Och precis som med kroppens muskler så kan man träna upp sin förmåga att känna glädje och att vara positiv. Man kan exempelvis säga att för varje gång man ler så blir det lättare till nästa leende och plötsligt ser man det mest positivt utan att man riktigt vet hur det gick till.

Man kan alltså träna hjärnan precis som man tränar vilken muskel som helst i kroppen. Det går därför att träna sig till en bättre attityd om den inte är på topp. Då kan man på så sätt höja utgångsnivån för glädje i kroppen och om man sedan jobbar på det sättet varje dag så har man slutligen höjt sin grundnivå för glädje.

Gör du som jag – lägger in mentala övningar i din plan?

Här får du iaf dagens lycko-workout, från min plan.

Torsdag: Lura hjärnan med ett leende

Dagens lycko-workout: Håll en penna mellan tänderna när du läser dagstidningen så att du ”ler”. Förhoppningsvis påverkas du mer av de positiva nyheterna än av de negativa. Man brukar säga att tacksamma människor är lyckligare än otacksamma. Att stanna upp och fundera över vad man är tacksam för i livet kan göra att man känner sig mer optimistisk och nöjd.

//JanCan001, Jannica Wahlund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s