Jag fick ett brev härom veckan med en återkoppling från en person jag tidigare coachat kring en personlig utmaning. Det hon skrev handlade om att hon med små enkla steg våga förändra saker och ting, som påverkat henne både fysiskt och mentalt under lång tid. Jag vet att hon inte är ensam och det jag vill säga till henne är:
”Grattis, du har påbörjat en fantastisk resa.”


För det är precis vad det handlar om. En hälsosam livsstil är ja, en livsstil och en resa utan slut. För min del började det när jag insåg att det ”nyttiga livet” inte är något som sker över en natt eller en vecka. Det är en livsomställning där man genom ett litet steg i taget förändrar sina vanor och ersätter dem med nya. Jag lärde mig att lyssna på min kropp och insåg att jag inte mådde bra av det jag stoppade i mig och kom till en punkt när jag insåg att jag var den enda som kunde förändra mig.


Det handlar om att skapa sig en medvetenhet kring sina vanor och att lära känna sig själv. Varför gör man de val man gör och vad krävs för att man ska kunna göra andra val?
Många är för dramatiska och tänker i banor som ”jag kommer aldrig någonsin kunna äta det här igen” eller ”jag måste passa på innan jag börjar mitt nya liv” vilket leder till att man aldrig kommer igång. Jag träffar många som önskar att de vägde mindre, var starkare, åt annorlunda eller levde mer hälsosamt samtidigt är de inte beredda att förändra något i sin nuvarande livsstil. Om man vill nå dit man inte är idag så måste man förändra något i sin situation och vara öppen för nya intryck och beteenden.

Så hur gör man för att komma igång? Några tips från min hälsoplan

  1. Fråga dig själv varför du vill ställa om till en mer hälsosam livsstil? Säg det högt, stå för varför du vill göra denna förändring och var stolt över det. När du har ditt varför så är det betydligt enklare att finna din egen väg dit.
  2. Sätt upp mål och delmål för att nå dit du vill. Det kan vara små saker i vardagen som att du vill äta vegetariskt en dag i veckan eller större långsiktiga mål som att springa ett marathon. Bara du sätter gränserna för dit du vill nå. Och med gränser menar jag även begränsningar. Det är ok att även säga: Det här vill jag inte ta bort eller göra
  3. Skriv upp dina mål och ditt varför så du kan gå tillbaka och titta på det de dagar du tvivlar på dig själv. Jag har en bok där jag skriver upp mål för mig själv, min träning och mitt företag för hela året. Sen delar jag upp det per månad så jag vet vad jag ska fokusera på för att slutligen nå dit jag vill. Under lång tid har mina mål varit kopplade till en prestation. Det är dom inte idag. Fråga dig själv vad du mår bäst utav. Var ärlig mot dig själv!
  4. Börja inte med allt på samma gång. Lägg inte både om din träningsrutin och kost samtidigt, fokusera på en sak först tills du känner att du behärskar det och kan ta dig an nästa utmaning. Träning och bra matvanor går hand i hand, oftast är det lättare att kombinera dem båda när man hittat in en bra rutin på det ena eller det andra. Våga be om hjälp och kontakta en kostrådgivare om du behöver hjälp med ett kostupplägg eller en personlig tränare som hjälper dig komma igång med träningen. Omge dig med tanken att det även kan uppstå misstag och bakslag. Vägen framåt är krokig.
  5. Fokusera på vad du ska göra mer av istället för att sätta upp förbud. Om du t.ex. tänker att du inte ska äta socker, inte äta snabba kolhydrater eller inte äta ost så kommer det vara det enda du tänker på. Fokusera istället på vad du ska äta mer av, t.ex. grönsaker, frukt, fisk, nötter, frön, oljor, bönor, linser etc. Ju mer du äter av det som är bra, desto mindre utrymme kommer det finnas för det som är mindre bra.
  6. När det handlar om matvanor är mitt bästa tips planering och att äta regelbundet. Då lär vi känna våra hungerkänslor och kan planera när det är dags att äta. Annars finns det en risk att vi blir överhungriga och äter alldeles för mycket mat. Detta är en av mina egna tuffaste bitar. Samma sak här, var ärlig mot dig själv. Inte hård och tuff – bara ärlig!
  7. Lär dig skilja på hunger och sug. Sug leder ofta till att vi äter socker eller snabbmat, saker som vi kanske inte tänkt oss att vi skulle ätit.
  8. Tänk positivt. Byt ut alla ”måste” mot ”vill”. Säg inte ”jag måste börja äta bättre” utan ”jag vill börja äta bättre”. Du gör det för din egen skull, vad stolt över det. Se det som något roligt och en investering i dig själv, inte ett måste.
  9. Ställ inte för höga krav på dig själv och var inte rädd för att misslyckas. Misstag är en del av resan och något vi lär oss av varje dag. Vissa missar och snedsteg smäller hårdare än andra men det är också dem vi lär oss av och gör så att vi inte hamnar där igen.
  10. Slutligen – Hitta dina rutiner och det som funkar för dig. Vi är alla individuella och vi mår bra av olika saker, både när det kommer till livsstil, mat och träning. Testa dig fram till vad som funkar med din livsstil, ditt arbete och din ekonomi. Låt inte dina val baseras på vad andra tycker och tänker, det är aldrig hållbart i längden.
    En förändring startar med att vi provar och testar oss fram. En livsstilsförändring sker när vi satt det i rutin, i vår vardag, i vårt förhållningssätt. Låt därför din livsstilsresa, din förändring bli något som du ankrar väl i ditt beteende. Det är först när du har experimenterat och sökt i din livsstil som du kommer finna det du vill ha. Det handlar inte om att avlägga nya nyårslöften – det handlar om att göra det du mår bra av förändring att göra bättre.
    Lycka till med din förändring, och vill du ha stöd coachning kring din hälsoplan – hör av dig. Må bra – Gör bättre // Jannica Jancan001, Jannica Wahlund

hälsocoach #endurancepersonaltrainer #förändring #personligtränare #vågaantaenutmaning

Kommentera