I vår alternativa vardag där vi brottas med rädslor och känslor kring Covid-19/Corona viruset, och som ställer mycket på sin spets, så behöver vi hitta knep till att kunna slappna av. Vi vet att vår alternativa vardag i dag skapar stress och obehag, genom att vi saknar en naturlig och fysisk närvaro med nära och kära, arbetskamrater samt andra medmänniskor i vår gångna vardag.

Våra stackars hjärnor hungrar efter lugn och överblick i vår snabbrörliga multitaskingvärld, som idag består utav att lösa problem, arbeta mer eller mindre fullt ut digitalt, följa med i nyheterna och facebook, tills vi fullständigt kollapsar eftersom vi inte kan koncentrerar oss på annat.

Vi vet att konstant stress, multitasking och vår oförmåga att fokusera och vara närvarande på sikt skadar vissa delar av hjärnan, framförallt hippocampus, som är ansvarig för inlärning och minne. Stressar vi mycket och under lång tid förstör vi vår förmåga att koncentrera oss, lösa problem och hantera våra känslor.

Det finns två enkla faktorer som bidrar till att motverka stress och därmed skador på hippocampus i hjärnan, och det är Frisk luft och Motion!

Hur kan vi undvika fällorna i vår alternativa vardag och hur hittar vi vägen fram?

Dels finner du längre ner, mina 10 främsta tips till att ”Rensa hjärnan”, som ett led i att hitta vägen fram.

Därtill finns det enkla metoder som handlar om att förstå sin vardag och sätta in nuläget i ett sammanhang för att uppnå en ”Hållbar Vardag”. Hållbar Vardag handlar om dig! Du på jobbet & på fritiden, i hemmet. I detta väljer vi att se oss själva som &:et. Balansen mellan jobb och hemmet – det är du som styr.

Metoden för att arbeta med Hållbar Vardag, handlar om 5 steg;

  1. Identifiera ditt nuläge. Tydliggör förändringen du eller din grupp på jobbet vill genomföra. Vad är bra vad är dåligt?
  2. Samla en bank av tankar som blir till ideér. Konkretisera till aktiviteter, insatser och vanor som behöver förändras.
  3. Skapa dig en plan. Skapa dig en plan som du tror och orkar hålla. Prioritering är det främsta verktyget.
  4. Stick to the plan. Brukar ofta använda mig av ett uttryck ”stick to the plan”. Med innebörden att avvik inte från din plan om du inte håller kraftigt på att köra in i vägen. Se till att avsluta istället för att starta upp nya saker.
  5. Fira och utvärdera. Att fira framgång är känt sedan länge en av de viktigaste faktorerna för att fortsätta. Ta vara på stunden, även om du inte nått hela vägen fram, så kom ihåg att varje steg till förändring är också ett steg.

Är du nyfiken på att veta mer om metoden och vill ta ett nästa steg mot en mer Hållbar Vardag, hör av dig till mig. Jag kan ge stöd till dig som individ och även till organisation för att skapa en Hållbar Vardag. I mitt erbjudande ingår även möjlighet att med stöd och hjälp i form av en digitallösning för såväl mobil som dator, kunna följa och mäta vägen framåt.

Kommentera nedan om du är intresserad av att få mina 10 tips till att rensa hjärnan, för att arbeta med en mer hållbar vardag!

Må bra Gör Bättre!

#sustainyou #sustainchange #hållbarvardag #måbragörbättre

// JanCan001, Jannica Wahlund

Kommentera