Rollen som ITSM spelar handlar om att förenkla, stödja och hantera alla IT avdelningens tjänster och data för att skapa mervärde för hela verksamheten. Den grundläggande drivkraften bakom skapandet av ITSM-lösningar och plattformar är att stötta IT avdelningen i hantering av en omfattande mängd information och tillgångar.

Ett flexibelt ITSM-verktyg hjälper dig även att digitalisera och automatisera hela verksamhetens arbete. Från enkel IT-ärendehantering och självtjänst till personaltjänster, avtalshantering, och processoptimering för hela företaget – allt kan göras via ett enda system eller plattform, och med samma användarupplevelse för alla.

Några av de vanligaste tjänsterna som ofta efterfrågas av företag, hanteras med hjälp av verktyg som ursprungligen utformats för IT-tjänstehantering:

  • Personal och Resurshantering (optimering, onboarding, offboarding)
  • Customer Experience Service Support (agera användarvänlig tjänsteleverantör för samtliga kundtjänstprocesser)
  • Kontrakt och Avtalshantering (konsolidering och skyddande av verksamhetens avtal)

I och med Covid-19 och den stora omställningen i form av att de flesta av oss jobbar digitalt (distans), så har trycket på Customer Experience Support ökat markant. Att finnas där kunden är, dvs hantera samtliga kundtjänstprocesser i syfte att förenkla för kunden att utnyttja företagets samtliga tjänster digitalt, gör att ITSM blir en alltjämt fortsatt viktig faktor i såväl marknadsföring som hantering av resursoptimering för företag.

Den idealiska ITSM lösningen – finns den?

En idealisk ITSM-lösning är en som tar hänsyn till verksamheten, dess personal, information, teknologi, partners, leverantörer, praxis och processer för att hjälpa IT avdelningen att hantera den stora mängden resurser och information. ITSM lösningar är förstås inget nytt, men med progressiva områden som molntjänster, agila metoder, DevOps och AI så tvingas många företag att utvärdera sina IT-system och hur det bäst kan bemöta en IT-miljö i förändring.

Vilka är de tre starkaste fördelarna med ITSM?

Ökad Effektivitet

Med ett ITSM-system som fungerar smidigt och är anpassat till din verksamhet kan du enkelt öka effektiviteten genom att automatisera och centralisera alla IT-lösningar på en plats.

En lätt och enkel användarupplevelse från början till slut

Ett välbyggt ITSM-system är utformat med hänsyn till alla användarnivåer. Det erbjuder en smidig användarupplevelse, ända från administratör- till slutanvändarnivå, med hjälp av förkonfigurerade enheter, anpassningsbar rapportering och en modern, användarvänlig självtjänstportal.

Förbättra Transparens och Granskning

ITSM gör det möjligt för en organisation att få komplett insikt i all drift och alla tjänster, med hjälp av flexibla rapporteringsfunktioner. Med hjälp av ett avancerat system kan alla användare skapa rapporter som kan utökas eller skräddarsys till att inkludera företagsspecifik information.  

Från och med i höst kommer jag att befinna mig hos CoreChange för att bla arbeta med att identifiera och definiera de behov av idealiska ITSM lösningarna som finns hos företag samt bidra och stötta företag med införande av detsamma. Vill du veta mer – hör gärna av dig, för ett förutsättningslöst möte.

//Jannica Wahlund, Jancan001, @jancanab.com

Kommentera