En Knowledge Management plan har i syfte att leverera tydlighet i vem och med vilket syfte ”lärandet” innebär. Vilken kunskap tar vi ut som information och vem som är ansvarig för informationen. Knowledge Management planen är i syfte för att hantera kompetens på rätt plats i företaget – att öka verksamheten värde totalt.
En Knowledge Management plan bör specificeras och dokumenteras för projekt, avdelning eller funktion, och även personer med detaljer som; Vilken kunskap behövs på avdelningen och vilken information/kunskap är avdelningen ansvarig för, Vilken kunskap behövs i projekt och vilka kunskaper skapas genom projekt osv.
Att göra denna plan är att ta ett steg mot målet med Knowledge Management;
Syftet är att se till att rätt person har rätt kunskap/kompetens, i rätt tid för att leverera och stödja de tjänster som krävs
Områden för en Knowledge Management planen;
Samla in
- Vilken information behöver vi samla in och varför?
- Vilka affärsvärden saknar informationen/kunskaper?
- När vi vet vilket affärsvärde informationen har,
- Hur ska vi samla det?
Strukturera
- När vi samlat rätt information om hur hanterar vi den?
- Vilken process, service, kultur, organisation och Teknik har vi?
- Vilka processer, verktyg och organisation behöver vi?
Återanvända
- När behöver personer använda informationen och inom vilken verksamhet?
- Hur använder personer informationen/kunskapen?
- Vilka format erbjuder det bästa värdet?
//Jancan001