Varför min Bucket List står mig nära

Idag fick jag påminna mig om värdet av att följa mina drömmar och få uppleva mina uppsatta mål. För mig så innebär ”Bucket List” att jag från gång till annan skriver upp något som jag tänker ”det vore roligt att uppleva/känna…”. Litet som stort står skrivet, för att inte tappas bort eller förminskas av rädsla.

cofMin Bucket List kom till 2010, då jag behövde stöd i tankar och känslor som tog mycket tid och kraft av mig just då.

Har under den senaste tiden haft mycket i huvudet och upplevt lite av stress av att inte missa något. Du har själv säkert upplevt känslan av att den enda platsen för de saker som behöver hanteras, är överst i den hög som redan finns på ”skrivbordet”. Min ”hög på skrivbordet” brukar vara relativt hög vid denna tid på året, det är mycket som händer och mycket som ska hända helt enkelt.

När jag läste, och tog upp en tråd, på FB där en nyfunnen vän som just idag genomfört en av sina punkter på sin Bucket List. Så blev jag motiverad till att ta upp träningen till en högre nivå, än vad den under senaste tid befunnit sig på. Jag insåg även att en av den punkter som faktiskt står på min Bucket List, ligger närmare än vad jag tror. Det handlar mest om att arbeta idogt mot målet och genomföra den insats som behövs för att uppnå detsamma.

Det jag insåg i samma tanke är att allt det jag saknat under den senaste perioden, står skrivet på min Bucket List. Att våga drömma inspirerar mig – Att våga sätta ett mål motiverar mig – Att våga lita på mig själv gör mig stark och jag mår så mycket bättre, allt detta kommer genom att jag följer mina drömmar och mål.

Tack @mallottanpt för din inspiration – tack för peppen. Och grattis till din prestation. Jag ska banne mig – jag också….

//Jancan001, Jannica Wahlund, @jancan001 #jancanab

 

 

Göteborgsvarvet 2017

Så var vårens ena delmål uppnått. Löpgruppen som startade vid årsskifte, med 5 entusiastiska löpare och 2 minst lika entusiastiska medresenärer med huvudansvaret att agera hejarklack, fick en alldeles förträfflig resa och helg tillsammans.


Vi 5 löpare hade förberett oss mer eller mindre efter träningsplan och upplägg, som med skicklighet och stort tålamod levererats av #takontrollen egna @tk_johan. Samtliga, utav oss 5, tog sig i mål över sin egna förväntan – så kul, så starkt! Flera presterade långt under de mellantider och den totaltid, som vi satt som personliga mål – bra löpcoachning från Johan, helt enkelt!

Vår egna hejarklack levererade även dom över förväntan på stöd och support. Allt från nummerlappar, startkit till pollenmedicin och rödbetsjuice, precis vad vi behövde. Att ha ett eget supportande team på plats –  är helt avgörande och suveränt skoj.

Nu laddar vi om och börjar blicka framåt inför nästa års Göteborgsvarv (2018) som gemensamt mål. Träningsplan inkl träningshelg, upplägg inkl individuella analyser och tester kommer tas fram för att senare börja arbetas med under hösten. Ambitionen är även att regelbundet genomföra gemensamma träningar, för att sporras och glädjas tillsammans under året. Mycket av framgången ligger i teamets gemensamma prestation.

Är du också intresserad av att träna i team för ett gemensamt mål? Att kunna testa din teknik, kondition, uthållighet och kunna sporras tillsammans?

Hör av dig till @jancan001 , Jannica Wahlund, så hittar vi ett team upplägg som passar dig!

#Göteborgsvarvet2018 #takontrollen #jancan001 #tränatillsammans #team #kondition #uthållighet #allasomvillkanocksådelta

En Svensk Klassiker 2018?

En Svensk Klassiker är ett kraftprov på alla sätt och vis, och det gäller att gilla utmaningar för att ta sig ann alla fyra disciplinerna.

Frågan dyker upp i mitt huvud – vad gör att jag överhuvudtaget vill tänka tanken på ”En Svensk Klassiker” en gång till? Kanske är det den där längtan av glädjerus, styrka och stolthet som kommer efter alla skavsår, stumma ben, armar, axlar och rygg. Eller är det den kittlande känslan av nervositet, spänning och ångest som kommer när man står på startlinjen och tänker – Nu j…ar kör vi!

För många är detta långt ifrån en tjusning av att utmana sig själv, medan många tillsammans med mig vet och kan relatera känslan av trötthet och fullständigt slut efter ett lopp, till något positivt. Fast det finns något gemensamt för oss alla kring En Svensk Klassiker, oavsett om vi deltar aktivt eller hejar på, och det är folkfesten, gemenskapen och den magiska upplevelsen av all adrenalin och energi som sjuder runt omkring alla arrangemang.

På söndag öppnar anmälningarna till 2018 års Vasalopp. Är du med mig och kommer köra loppet eller du kanske till och med redan har bestämt dig och är på gång med din klassiker? Hör av dig, jag vill jätte gärna höra hur dina tankar går.

Jag kommer i vilket fall försöka få tag i en startplats för 2018 års Vasalopp, och kanske starta mitt nästa genomförande av en Svensk Klassiker under 2018. Hör gärna av dig om du vill hänga med!

Vi ses

//JanCan001, Jannica Wahlund, @jancan001

Mental styrka – går det att mäta?

Det sägs att framgång inom idrott till 90 % beror på vilken fysik man har. Vad utgör då de resterande 10 %? Går det att mäta?

När vi pratar om fysiskstyrka så utgår vi ofta från hur mycket vi orkar lyfta (1RM), hur långt vi springer (distans) eller i vilken hastighet (kadens, tid) vi utför något. Kraften, om vi kallar det så, är ett resultat av hur vi har tränat och hur vi byggt upp vår fysiologi, biomekanik etcetc.

De sista 10 % utgör stor betydelse i hur vi upplever utförandet av vår kroppsaktivitet (vi kan här tänka prestation som vi har tränat inför) och detta är ett område som har förbisetts av många, men nu blivit mer allmänt erkänt som en viktig del i att träna och prestera.

Hur stor ”kraft” har då den mentala styrkan, som det faktiskt handlar om i det här fallet. Går det att mäta mentalstyrka? Jag kan i mitt sökande inte finna några direkta redskap likt de vi har för att mäta den fysiska styrkan (pulsklockor, vikter, laktattester etcetc) när vi ser till den mentala styrkan.

Däremot anser jag att vi med hjälp utav ett antal nyckelfrågor som vi kan besvarar och gradera, för att  identifiera de områden som kanske behöver lite extra uppmärksamhet för att förbättra den mentala styrkan. Dessa områden kan vi sedan arbeta med för att stärka.

Genom att utveckla vår mentala styrka så växer vårt självförtroende och det är bra för motivationen. Genom att vi orkar vara starka mentalt under hela vårt lopp eller träningspass så förbättrar det vår känslomässiga upplevelse. Vi klarar av att prestera bättre under press och orkar se bortom de yttre känslomässiga faktorerna som annars kan bli till ett hinder.

Så min fråga till dig;  Varför bara träna kroppen när även hjärnan behöver träning?

//JanCan001, Jannica Wahlund, @jancan001

 

Vi är alla nybörjare i början

Hur ofta går man och tänker att ”det där skulle vara kul…” Att få möjlighet att ”prova-på”, det där som så många redan gör.

I dag torsdag kl 18.30 – 19.30 är det dags för mig att få ”prova-på” att tillsammans med #bästacoachen #takontrollen, Johan Andersson, leda ett ”prova-på” pass i Alby, Tyresö.

Om jag själv får välja så är denna träningsform min absoluta favorit. Träning som leder till bättre rörelse, uthållighet, styrka och kondition. Allt som behövs för att vi i grunden ska må bättre. Vi jobbar med våra egna kroppar utifrån våra egna förutsättningar.

Ser fram emot kvällen och allt nytt vi kommer få prova-på

För ni kommer väl?

 

//JanCan001, Jannica Wahlund, @jancan001

Små steg är också steg

Tidigare bakslag i form av smärta och muskelkramper/spänningar i ländrygg, höft, framsida- och baksidalår, börjar nu ge med sig. Det är närmare 3 veckor sedan som det hela kom och jag blev då under ett par dagar mer eller mindre orörlig. Fruktansvärt jobbigt med tanke på den positiva känsla jag hade i löpträningen riktad mot Göteborgsvarvet i maj.

Nu fick jag istället inrikta mig på att vila och rehabilitera kroppen under en tid, för att se dels orsak men också vad som jag behöver fokusera på i min träning för att slippa liknande missöden framöver.

Kanske kan det låta konstigt att detta kan ses som ett bakslag när man inte längre är på ”elitnivå”, och därför inte behöver ta detta så allvarligt. Fast det är just det som är poängen med träning för mig. Att kunna ha styrka, stabilitet och rörlighet i min kropp som gör att jag orkar med min vardag, familj, vänner och det liv jag vill leva. Träning för mig idag, handlar inte om topp prestationer, utan glädjen och ”berusningen” av att få träna och prestera med många andra. Att uppleva känslan av en stark, stabil och rörlig kropp.                                  

Just därför gläds jag över det framsteg av rörlighet i bröstryggen, som jag gjorde under helgen. Genom att träna upp rörligheten i bröstryggen, så har även ländrygg och höft börjat ge svar, och det i sin tur gör att jag nu kan ta lätta lätta små steg igen med gympaskorna på.

Små steg är också steg

//JanCan001, Jannica Wahlund, @jancan001

 

 

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: