Att välja Service Management i sin strategi

Med Service Management går utvecklingsorganisationen inom verksamheten till
att leverera produkter och teknik till att mer arbeta utifrån ett
tjänsteperspektiv. Fokus blir då att kontrollera processerna kring hantering av
fel, åtgärder och förändring samt långsiktig planering för att förebygga
kriser.

I de affärsverksamheter där Service Management tas på allvar och ses som
grunden i att beskriva effektiviseringen av processerna inom organisationen,
kommer hanteringen av den ökade globala konkurrensen hanteras bästa.

De vanligaste utmaningarna jag ser inom området idag är att företag har
svårt att förstå varandra genom att man internt använder olika begrepp och
termer för olika saker. Lika enkelt att förstå som när vi går till läkaren och
ber om en djupare förklaring kring eventuella sjukdomar eller symptom. Vi
förstår inte vad läkaren säger och läkaren vet inte hur hen kan på bäst
förklara eventuella symptom utan att använda de begrepp och termer som är de
rätta för hen.

Detta ses relativt vanligt när vi arbetar med att kombinera Service Management och SAFe inom vår strategi. Här blir det viktigt att arbeta med tydlighet i form av begrepp och termer, för att undvika onödiga hinder i utvecklingen.

Precis som det handlar om att förstå ”varför” i en förändring och värdet av
kommunikation under processens gång, så behöver vi hitta den standard av
begrepp och terminologi som krävs för att förstå värdet av det strategi arbete
som införandet av en ny service management plattform kommer ge företagets
affärsverksamhet.

Läs också:

Går det att kombinera SAFe och Service Management?